Sådan får du lokale PR

Presse og PR-meddelelser handler i bund og grund blot om, at få folk til at tale om din virksomhed, og på denne måde opnå mediedækning. Det er ofte gennem de forskellige medier, du når dine målgrupper. PR er en metode, eller et instrument, som rigtigt mange virksomhedsejere bruger, få at få mere mediedækning og skabe flere mediekontrakter. Vil du vide mere om, hvordan du får lokal PR i lokale nyheder? Så læs med herunder hvor du får alt den information, du skal bruge.

Mediedækning

Der findes flere forskellige former for medier – herunder eksempelvis fagblade og nyhedsindslag. En afgørende del af PR handler om at kende sine medier og vinkle budskab og nyheder herefter. Skal din virksomhed for eksempel lancere et nyt produkt, er det vigtigt, at du som ejer kender målgruppen og ved, hvor det er mest vigtigt at opnå PR. Lancering af nye produkter vil typisk betragtes som stof med PR-værdi indenfor nyhedsstof. Uanset hvilken mediedækning du vælger, er det yderst vigtigt, at du giver historien det rette budskab og den rette vinkel. På denne opnår du den rette omtale i medierne, og undgår misforståelser fra blandt andet forbrugere og investorer.

Skab mediekontakter

En anden ting, der er nødvendig, for at du kan skabe bedst mulig lokal PR, er mediekontakter. Du kan skabe mediekontakter ved blandt andet at undersøge, hvilken journalist, der har viden indenfor det område, du er interesseret i og har produkter indenfor. Dette skaber et godt udgangspunkt for at få dit budskab igennem. For at henvende dig til redaktionen, er det en god ide at udstede en pressemeddelelse. Det er en god ide at sende i god tid, så du hurtigt kan fange journalisternes opmærksomhed. En journalist ser verden gennem læsernes og forbrugernes øjne – lige netop dette kan du bruge til at forbedre dit produkt og virksomhed.

Kan det betale sig?

Sidst, men bestemt ikke mindst, det store spørgsmål: kan det betale sig? Når du søger efter lokal PR, er det vigtigt, at du altid får et tilbud, hvor det fremgår, hvor meget den bestemte opgave eller mediedækning vil koste. Her er det især vigtigt at have styr på, hvem, der følger op på pressemeddelelsen, hvad det koster at få lavet pressemeddelelsen og hvordan du præcist måler succesen af din PR-indsats. Der er mange forskellige ting, man skal forholde sig til, når det kommer til PR og nyheder.