Events har gennem de seneste par årtier eksploderet i popularitet, hvor der i dag afholdelse et hav af forskellige events – lige fra branche topmøder til diverse kulturelle events. Mange virksomheder og organisationer vælger her, enten at bruge events som en strategisk satsning, eller som selve kernen i hele deres foretagende.
Selvom at afholdelsen af events har vokset gennem årene, særligt før pandemien, er det langt fra alle som ender med at blive succesfulde.
Dem vi hører og ikke hører om
Når det kommer til events, hører vi typisk meget om de dårlige og lidt mindre om de gode, herind imellem er der mange ”middelmådige” events som sjældent bliver omtalt. Men hvad der definerer middelmådige og succesfulde events, svinger fra afholder til afholder.
Mange virksomheder og organisationer vælger at bedømme deres event på antallet solgte billetter og forbruget under afholdelsen af event, hvilekt kan omfatte salg af drikkevarer, mad, merchandise mv. Årsagen til dette skyldes, at der kan være mange omkostninger forbundet afholdelsen af et event, hvor omkostningstungt afholdelsen bliver afhænger helt af selve eventet.
Dækker eventets indtjening ikke omkostningerne, kan det hurtigt give økonomiske problemer for jer, da I så vil skulle betale for det i form af et underskud. For en del virksomheder kan et underskud være lig med dødsstødet af virksomheden eller selve eventet. Altså, at det ikke afholdelse længere.
Men om et event kommet til at give overskud, gå i nul eller give underskud afhænger af et hav af forskellige ting.
Oceaner af små detaljer med betydning
Events har som udgangspunkt mange forskellige faktorer og aspekter involveret. Hvert et aspekt har her nogle under faktorer, som kan være gældende. Hvor mange og hvilke faktorer der er i spil, afhænger helt af typen af event.
Større og længerevarende events har som regel mange flere faktorer forbundet, end mindre events typisk har. Ligeledes er der også forskelle på, om I skal afholde et netværksmøde eller et maraton.
I mange tilfælde gør de samme faktorer sig gældende, for eksempel, er alle typer events underlagt eventplanlægning og lign. Som nybegynder til events, kan du risikere at støde på mange udfordringer og have store risikoer for at lave kritiske fejl. Ønsker du at kunne fokusere mere på værdiskabende aktiviteter, fremfor på selve planlægningen, kan det være en stor hjælp for dig at få hjælp fra et erfarent eventbureau.
Lær af mestrene
Der er mange fordele ved eventbureauer, hvor den største er deres erfaring. I modsætning til din virksomhed lever eventbureauer af alt associeret events.
Det kan omhandle alt fra:
- Planlægning og koordinering
- Afholdelse
- Værtskab
- Lokation administration
- Være omstillingsparat ift. ændringer
- Have fordelagtige branche forbindelser
- Kan give jer større sikkerhed og ro
- Og meget mere